Leefstijlmodule Bewegen

Bij een gezonde leefstijl hoort gezond bewegen. Met gezond bewegen wordt bedoeld dat u minstens vijf dagen per week een halfuur per dag actief beweegt. Bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen, zwemmen, dansen, tuinieren of intensief huishoudelijk werk. Door voldoende te bewegen kunt u beter ontspannen en slapen, heeft u minder kans op overgewicht en krijgt u sterkere spieren en botten.

Wat is een gezonde leefstijl?

Wanneer u gezond leeft, zit u beter in uw vel. Bij een gezonde leefstijl hoort goede voeding, voldoende beweging en niet roken. Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat u meer energie heeft en minder snel stress ervaart. Door bewuste keuzes te maken in uw voeding en bewegen profiteert u dagelijks van een gezond en fit lichaam. Een gezonde leefstijl vermindert bovendien bepaalde gezondheidsrisico’s als overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Welke behandelingen zijn er?

Zelfzorg
Voldoende bewegen draagt bij aan een gezond en fit lichaam. Er is veel informatie beschikbaar over hoe u gezond kunt bewegen. Deze informatie kan u helpen om zelf aanpassingen aan te brengen in uw leefstijl. Zie bijvoorbeeld de beweegrichtlijnen in deze folder of kijk eens op www.thuisarts.nl.

 

Begeleiding door de praktijkondersteuner
De praktijkondersteuner kan u helpen de algemene beweegadviezen in uw leven in te passen. Door haalbare doelen te stellen kunnen aanpassingen in het beweegpatroon gemaakt worden die goed vol te houden zijn. De praktijkondersteuner geeft u meer achtergrondinformatie over gezond bewegen en voorziet u van tips om een gezond beweegpatroon vol te houden.

 

Behandeling door fysiotherapeut
Soms is er meer deskundigheid nodig in de vorm van een behandeling door de fysiotherapeut. Bijvoorbeeld als er sprake is van een ziekte of wanneer meer rekening gehouden moet worden met de gezondheid tijdens het bewegen. Dit is onder andere het geval bij diabetes mellitus, longaandoeningen en hart- en vaatziekten. Hierbij moet geen risico genomen worden wanneer men gaat sporten.

Beweegrichtlijnen

Bouw het bewegen geleidelijk op
Als u niet gewend bent aan actief bewegen, begin dan rustig (bijv. wandeling van 10 minuten). Het gaat erom dat u zich zodanig inspant dat u ervan gaat hijgen en uw hart sneller gaat kloppen. Zodra u stopt met bewegen, moet u weer normaal kunnen praten. Als u naar adem snakt voor u weer wat kunt, dan bent u te ver gegaan.
 
Breid de inspanning daarna geleidelijk uit door wat vaker en langer te bewegen. De eerste paar keer krijgt u misschien wat spierpijn, maar dat is niet erg. U zult merken dat het elke week beter gaat. Elke dag een halfuur actief bewegen is beter dan één of twee keer per week één uur intensief sporten.

 

Kies de beweging die bij u past
Kies activiteiten die u leuk vindt en die u makkelijk kunt inplannen in uw dagelijks leven. Zorg voor afwisseling als u dat prettig vindt. Ga op een vaste tijd bewegen (bijvoorbeeld na het eten), dan houdt u het makkelijker vol. U kunt ook afspreken om samen met iemand anders te gaan sporten. Fitness en sporten kan ook onder begeleiding van een deskundige, bijvoorbeeld in onze Medische Centra.

 

Houd het bewegen vol
Maak er een gewoonte van om in uw dagelijks leven wat extra te bewegen. Neem vaker de trap in plaats van de lift. Laat de auto staan en ga op de fiets naar de winkel of naar uw werk. Wandel naar de brievenbus of het postkantoor en blijf bijvoorbeeld niet urenlang achter elkaar voor de televisie zitten. Al die kleine beetjes helpen om regelmatig en voldoende te blijven bewegen.

Leefstijl veranderen

Het veranderen van de leefstijl is voor veel mensen moeilijk. Het vraagt om aanpassingen in uw gewoonten en die blijken vaak lastig te breken. Zelfmanagement speelt dan ook een zeer belangrijke rol bij leefstijlverandering. Door persoonlijke begeleiding ondersteunen we u bij het opstarten, maar u moet de verandering zelf volhouden. Uw eigen motivatie en inzet zijn dan ook de sleutel tot succes.

 

Maatwerk
Ieder mens is anders. Dit maakt dat niet elke aanpak voor iedereen even goed werkt. Zo kan het zijn dat u meer moeite heeft met stoppen of meer last heeft van ontwenningsverschijnselen. Daarom streven wij altijd naar een persoonlijke aanpak. Dit betekent zorg die zo veel mogelijk is afgestemd op uw behoeften en wensen. Zorg op maat dus.
 
Met een persoonlijk zorgplan helpen we u om stapsgewijs de nodige veranderingen door te voeren. Gezamenlijk wordt gekeken naar uw situatie en mogelijkheden. Door kleine en haalbare doelen te stellen begeleiden en motiveren we u om uw nieuwe leefstijl te integreren in uw dagelijkse leven.

Interessante links

Onze missie

Zorg in Houten komt van samenwerking tot synergie en weet zo de beste eerstelijnszorg te bieden in de gemeente Houten.

Over ons

Zorg in Houten bestaat uit 5 Medisch Centra in Houten en Schalkwijk. In onze centra werken huisarts, apotheker, fysiotherapeut, psycholoog, diëtist en wijkverpleging nauw samen aan de beste zorg.

Aanmelden Nieuwsbrief

ZiH-logo_wit_74x100

Stichting Zorg in Houten

Prins Bernhardweg 69
3991 DE Houten
 
Tel. 030 634 36 51
info@zorginhouten.nl