Leefstijlmodule Voeding

Gezonde voeding zorgt voor een goed functionerend en fit lichaam. Het doel van de leefstijlmodule Voeding is om u te helpen bij het maken van gezonde keuzes en het veranderen van uw gewoonten. Begeleiding binnen de Leefstijlmodule Voeding helpt u om de juiste keuzes te maken en tot een gevarieerd eetpatroon te komen.

Wat is een gezonde leefstijl?

Wanneer u gezond leeft, zit u beter in uw vel. Bij een gezonde leefstijl hoort goede voeding, voldoende beweging en niet roken. Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat u meer energie heeft en minder snel stress ervaart. Door bewuste keuzes te maken in uw voeding en bewegen profiteert u dagelijks van een gezond en fit lichaam. Een gezonde leefstijl vermindert bovendien bepaalde gezondheidsrisico’s als overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Welke behandelingen zijn er?

Zelfzorg
Gezonde voeding bevat alle voedingsstoffen die u dagelijks nodig heeft: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, voedingsvezel en voldoende vocht. Wanneer u gevarieerd eet en in de juiste hoeveelheden, dan krijgt u vanzelf voldoende voedingsstoffen binnen. Er is veel informatie beschikbaar om u te helpen om zelf aanpassingen aan te brengen in uw leefstijl. Bijvoorbeeld de voedingsrichtlijnen in deze folder of de website van het Voedingscentrum.

 

Begeleiding door de praktijkondersteuner
De praktijkondersteuner kan u helpen de algemene voedingsadviezen in uw leven in te passen. Door haalbare doelen te stellen kunnen aanpassingen in het voedingspatroon gemaakt worden die goed vol te houden zijn. De praktijkondersteuner kan u meer achtergrondinformatie geven over uw voeding en voorziet u van tips om een gezond voedingspatroon vol te houden.

 

Behandeling door diëtist
Soms is er meer deskundigheid nodig in de vorm van een dieetbehandeling door de diëtist. Bijvoorbeeld als er sprake is van een ziekte, waarbij meer kennis over voeding nodig is of waarbij grotere aanpassingen in het voedingspatroon nodig zijn. Dit is onder andere het geval bij diabetes, een verhoogd cholesterol, overgewicht en een hoge bloeddruk. Hierbij lukt het niet altijd om het voedingspatroon te verbeteren met de algemene adviezen. Ook bij ondergewicht kan de diëtist u verder behandelen.

Voedingsrichtlijnen

Gemiddeld gebruik per dag

  • 8-12 glazen (1.5 liter) vocht (zoals water, koffie, thee, vruchtensap en frisdrank), waarvan 2-3 glazen melk(producten) (300-450 ml);
  • 5-7 sneden brood, liefst bruin of volkoren, dun besmeerd met halvarine;
  • 3-5 aardappelen (150-250 gram) of couscous (125-175 gram) of 2 opscheplepels gekookte rijst (125-175 gram) of 3 opscheplepels pasta (zoals macaroni en spaghetti) of peulvruchten (125-175 gram);
  • 3-4 opscheplepels groenten (150-200 gram);
  • 2 porties fruit (200 gram);
  • 1-2 plakken kaas (20-40 gram);
  • 100 gram vlees, of vervang dit door vis, gevogelte, ei of een plantaardig product zoals tahoe en tempeh;
  • -2 plakjes vleeswaren (15-30 gram);
  • 1 eetlepel (15 gram) (dieet)margarine, olie of vloeibaar bak- en braadvet ter bereiding van de warme maaltijd.

 
Voedingsregels

  • Eet ruimschoots brood en aardappelen
  • Eet volop groenten en fruit
  • Let op vet
  • Wees zuinig met zout
  • Drink veel, maar wees matig met alcohol
  • Eet niet de hele dag door

 

Tips
Er is veel informatie over gezonde voeding beschikbaar. Vaak lukt het daarmee al om meer over een gezond voedingspatroon te weten te komen. Kijk eens op:

  • www.thuisarts.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • Eetmeter app (iPhone en Android)

Leefstijl veranderen

Het veranderen van de leefstijl is voor veel mensen moeilijk. Het vraagt om aanpassingen in uw gewoonten en die blijken vaak lastig te breken. Zelfmanagement speelt dan ook een zeer belangrijke rol bij leefstijlverandering. Door persoonlijke begeleiding ondersteunen we u bij het opstarten, maar u moet de verandering zelf volhouden. Uw eigen motivatie en inzet zijn dan ook de sleutel tot succes.

 

Maatwerk
Ieder mens is anders. Dit maakt dat niet elke aanpak voor iedereen even goed werkt. Zo kan het zijn dat u meer moeite heeft met stoppen of meer last heeft van ontwenningsverschijnselen. Daarom streven wij altijd naar een persoonlijke aanpak. Dit betekent zorg die zo veel mogelijk is afgestemd op uw behoeften en wensen. Zorg op maat dus.

Met een persoonlijk zorgplan helpen we u om stapsgewijs de nodige veranderingen door te voeren. Gezamenlijk wordt gekeken naar uw situatie en mogelijkheden. Door kleine en haalbare doelen te stellen begeleiden en motiveren we u om uw nieuwe leefstijl te integreren in uw dagelijkse leven.

Interessante links

Onze missie

Zorg in Houten komt van samenwerking tot synergie en weet zo de beste eerstelijnszorg te bieden in de gemeente Houten.

Over ons

Zorg in Houten bestaat uit 5 Medisch Centra in Houten en Schalkwijk. In onze centra werken huisarts, apotheker, fysiotherapeut, psycholoog, diëtist en wijkverpleging nauw samen aan de beste zorg.

Aanmelden Nieuwsbrief

ZiH-logo_wit_74x100

Stichting Zorg in Houten

Prins Bernhardweg 69
3991 DE Houten
 
Tel. 030 634 36 51
info@zorginhouten.nl